جواب فعالیت های درس ۱۲ علوم نهم (فصل دنیای گیاهان)

پاسخ فعالیت های درس 12 علوم نهم (فصل سبزی جهان)

گام به گام فصل دوازدهم علم نهم

پاسخ فعالیت های درس 12 علوم نهم (فصل دنیای گیاهان)

فصل دوازدهم: دنیای گیاهان

پاسخ فعالیت صفحه 132 علم نهم

برای نشان دادن حرکت آب در امتداد ساقه، یک مشاهده رسم کنید.
پاسخ: مقداری جوهر ریخته شده را در لیوان حل کنید سپس ساقه کرفس را گرفته و به صورت مورب برش دهید و در آب حاوی جوهر قرار دهید سپس ورق را جدا کرده و حرکت آب حاوی جوهر را روی ساقه مشاهده کنید.

پاسخ را بررسی کنید صفحه 133 علم نهم

آزمایش صفحه 133 علم نهم
پاسخ: بله، لوله‌های آوند چوبی شبیه لوله‌های آبی در بافت کم آبی هستند.

جواب درس دوازدهم علوم نهم

پاسخ فعالیت صفحه 134 علوم نهم

کاغذ آغشته به کلرید کبالت وقتی در معرض بخار آب قرار می گیرد، صورتی می شود. برای بررسی اینکه “بخار آب از سوراخ های برگ خارج می شود و در برخی از برگ ها تعداد سوراخ های دو طرف برگ یکسان نیست” یک آزمایش طراحی کنید.
پاسخ: روی یک برگ گیاه شمعدانی کاغذ آغشته به کلرید کبالت می گذاریم و زیر برگ دیگری از همان گیاه شمعدانی کاغذ آغشته به کلرید کبالت می گذاریم بعد از مدتی دو کاغذ را می بینیم. نقطه های صورتی محل سوراخ ها و خروجی بخار آب هستند، اگرچه بیشتر در زیر برگ ها وجود دارد.

پاسخ فعالیت صفحه 136 علوم نهم

در یک فعالیت گروهی، گزارشی از موارد زیر تهیه کنید و به کلاس ارائه دهید.
الف) مقایسه مخروط های نر و ماده در گیاه کاج
پاسخ: با ماده قهوه ای و فلس مناسب و محل تشکیل تخم مرغ و خرما. ولی مخلوط نر زرد و فقط محل تشکیل گرده.

ب) مقایسه کاج و سرو
پاسخ: شاخه ها از کاج کم تراکم و برگ های آن سوزنی شکل است، اما شاخه های سرو به صورت متراکم و برگ ها فلس دار هستند.

پاسخ خود را بررسی کنید Page 137 Science IX

جدول زیر برخی از تفاوت های دو گروه گیاهان نهفته (تک لپه ای و دو لپه ای) را نشان می دهد. کلمه مناسب را در فضای ارائه شده قرار دهید.

خود را در معرض آزمایش قرار دهید Page 137 علم نهم

برای بزرگنمایی جدول بالا روی بالا کلیک کنید

پاسخ خود را بررسی کنید Page 137 Science IX

اندام های رویشی (ریشه، ساقه و برگ) در توالت ها متنوع هستند. در هر شکل موارد زیر را مشخص کنید.
الف) برگ، ساقه و ریشه
ب) مواد غذایی هر گیاه در کدام اندام ذخیره می شود؟
خود را در معرض آزمون قرار دهید Page 137 علم نهم

پاسخ را بررسی کنید صفحه 138 علم نهم

سلول های خزه را ببینید
ابزار و مواد: برگ، تیغه، میکروسکوپ نوری، آب، قطعات برگ شکل و ساقه هایی مانند خزه.
یک نمونه میکروسکوپی بگیرید تا به قسمت های میکروسکوپی برگ و ساقه مانند خزه نگاه کنید. آیا قسمت های برگ مانند و ساقه ای شکل سلول های متفاوتی دارند؟
پاسخ: نه، آنها سلول های مشابهی دارند.
آیا رگه هایی در آن می بینید؟
پاسخ: نه، آنها عروق خونی ندارند و آب مواد معدنی محلول سلول به سلول بالا می رود.

پاسخ تفکر صفحه 139 علم نهم

ارتفاع خزه از چند سانتی متر تجاوز نمی کند. به نظر شما چرا خزه ها اینقدر کوچک هستند و در جاهایی که رطوبت کافی وجود دارد رشد می کنند؟
پاسخ: از آنجایی که گلدانی ندارند که آب را به بالای گیاه برساند، در تالاب ها رشد می کنند تا با انتشار آب و املاح را جذب کنند. و چون وجود رگ های خونی به استحکام ساقه کمک می کند و فقدان رگ های خونی در خزه باعث قد بلندی آنها نشده است.

پاسخ فعالیت صفحه 139 علوم نهم

خزه ها، سرخس ها، سرو، ذرت و نخود را با توجه به ویژگی های زیر با استفاده از کلید دو طرفه گروه بندی کنید. دارای: دانه ها، گل ها، گلدان ها، قورباغه ها، دانه های دوکفه ای به چند روش می توانید این گروه بندی را انجام دهید؟

فعالیت صفحه 139 علم نهم

پاسخ فعالیت صفحه 140 علم نهم

نمودار زیر تأثیر دی اکسید کربن بر فتوسنتز در بسیاری از گیاهان را نشان می دهد. این نمودار را تفسیر کنید.
پاسخ: این نمودار نشان می دهد که افزایش دی اکسید کربن تا حدودی باعث افزایش فتوسنتز گیاهان می شود و با افزایش بیشتر دی اکسید کربن، فتوسنتز دیگر افزایش نمی یابد و ثابت می ماند. این نشان می دهد که طبیعت توانایی محدودی برای کنترل میزان دی اکسید کربن دارد.


تمامی اخبار به صورت تصادفی و رندومایز شده پس از بازنویسی رباتیک در این سایت منتشر شده و هیچ مسئولتی در قبال صحت آنها نداریم