جواب فعالیت های درس ۱۵ علوم نهم (فصل باهم زیستن)

پاسخ فعالیت های درس 15 علوم نهم (فصل همزیستی)

گام به گام فصل پانزدهم علم نهم

پاسخ فعالیت های درس 15 علوم نهم (فصل همزیستی)

فصل 15 :: زندگی مشترک

پاسخ خود را بررسی کنید فصل 15 علوم نهم

پاسخ خود را بررسی کنید فصل 15 علوم نهم

پاسخ خود را بررسی کنید Page 165 Science IX

این زنجیره یکی از زنجیره های تغذیه ای در شکل 1 است: گیاه => خرچنگ => عنکبوت
شما زنجیرهای دیگر را مانند این می کشید.
پاسخ:گیاه »موش» روباه
گیاه «خرگوش» شیر

پاسخ تفکر صفحه 165 علم نهم

پاسخ تفکر صفحه 165 علم نهم فصل 15 علم نهم

پاسخ بیندیشید صفحه 165 فصل 15 علم نهم

الف) آیا می توان گفت که تمام شبکه های غذایی روی کره زمین به هم متصل هستند؟

پاسخ: بله، زیرا مجموعه زنجیره های غذایی، شبکه غذایی و مجموعه شبکه های غذایی شبکه زنده را تشکیل می دهند

ب) دانش آموز می گوید که تولیدکنندگان هر زیستگاه گیاهان هستند. شما چی فکر میکنید؟
پاسخ:خیر، جلبک های تک سلولی و جلبک های خارج سلولی ساده در اکوسیستم های آبی مولد هستند.

نظر در مورد نهم باب 15 علم نهم

پاسخ گفت و گو صفحه 166 علم نهم

نظر در مورد نهم باب 15 علم نهم

شیوع سرطان در بسیاری از مناطق افزایش یافته است. کارشناسان دلیل این امر را وجود یک آلاینده در خاک زمین های کشاورزی و مراتع این منطقه می دانند. این ماده خاک چگونه باعث سرطان در مردم آن منطقه شد؟
پاسخ:سموم و مواد شیمیایی به همراه آب و مواد معدنی جذب گیاه می شوند و سپس به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق غذا وارد بدن ما شده و باعث بیماری می شوند.

فعالیت صفحه 166 علوم نهم فصل 15

پاسخ فعالیت صفحه 166 علوم نهم

1. در یک فعالیت گروهی، یک اکوسیستم طبیعی یا مصنوعی را در منطقه خود تجسم کنید. این گزارش حاوی مشخصات کلی، مولفه های زنده و غیر زنده محیط بانان است.
پاسخ:مانند پارک هایی که نیاز به مراقبت دارند که شامل گیاهان و حشرات می شود و قسمت غیر زنده که شامل آب و هوا و خاک است.

۲ با راهنمای معلم یک بوم کوچک بسازید.

پاسخ:پرورش گل در گلدان یک بوم کوچک است.

پاسخ خود را بررسی کنید Page 167 Science IX

خود را در معرض آزمایش قرار دهید Page 167 علم نهم

پاسخ: الف: همکاری / ب: شرکت / ج: انگل

پاسخ تفکر صفحه 167 علم نهم

به نظر شما چه رابطه ای بین زنبورها و گیاهان گلدار وجود دارد؟
پاسخ: مشارکت؛ زیرا گل غذای زنبور را تامین می کند و زنبور نیز به گرده افشانی گل کمک می کند

انواع حشرات در گرده افشانی گلها نقش دارند. اما چرا گفته می شود که نقش زنبور از همه مهمتر است؟

پاسخ: حشرات می توانند از یک نوع گل برای خوردن تغذیه کنند، اما زنبورها از انواع گل ها برای تهیه شهد عسل و گرده برای غذای کودک استفاده می کنند که در نتیجه گرده بهتری ایجاد می کند.

پاسخ به جمع آوری داده ها فصل 15 علوم 9

پاسخ جمع آوری داده ها صفحه 168 علم نهم

پاسخ به جمع آوری داده ها فصل 15 علوم 9

حیوانات درنده ویژگی های مختلفی دارند که به آنها در شکار طعمه کمک می کند. هر گروه یک شکارچی را انتخاب می کند و اطلاعاتی را در مورد ویژگی هایی که به شکار کمک می کند جمع آوری می کند و گزارش را در تصاویر و جملات کوتاه ارائه می دهد.
پاسخ:1) قدرت بالا: شیر در حال شکار گاوهای وحشی
2) سرعت زیاد: یوزپلنگ در شکار آهو.
3) قدرت استتار بالا: آفتاب پرست در شکار حشرات
4) دندان های قوی: کروکودیل ها با دندان های قوی خود طعمه را می گیرند.
5) حس بویایی قوی: حس قوی گرگ ها برای یافتن طعمه
6) چشمان قوی: شکار را در پرواز پیدا کنید
۷) پنجه های قوی: شاهین با چنگال های خود طعمه را می گیرد.
8) شنوایی قوی در خفاش ها.
9) تشخیص تشعشعات مادون قرمز در مارها.

پاسخ فکر کنید فصل 15 علوم نهم

پاسخ تفکر صفحه 168 علم نهم

پاسخ فکر کنید فصل 15 علوم نهم
این نمودار رابطه بین جمعیت شکار و جمعیت شکار یک منطقه را نشان می دهد. عبارت زیر را با استفاده از آن به درستی نشان دهید. “تعداد شکارچیانی که می توانند در یک اکوسیستم زندگی کنند به تعداد حیواناتی که شکار می شوند بستگی دارد.”
پاسخ: جمعیت شکار به جمعیت شکار بستگی دارد. هر چه طعمه ها بیشتر باشد، شکارچیان بیشتر خواهد بود، معمولاً جمعیت شکار بیشتر می شود.

پاسخ فعالیت فصل 15 علم نهم

پاسخ فعالیت صفحه 171 علم نهم

در یک آزمایش جوجه های تازه هچ شده به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول با رژیم غذایی بدون باکتری و گروه دوم با غذای حاوی باکتری های مفید تغذیه شدند. پس از مدتی هر دو گروه نوعی باکتری دریافت کردند که باعث بیماری روده می شد. نمودارهای زیر تعداد باکتری های مضر را در هر دو گروه نشان می دهد. محور عمودی تعداد باکتری ها و محور افقی زمان را نشان می دهد.

پاسخ فعالیت فصل 15 علم نهم
الف) این دو نمودار را با هم مقایسه کنید.
پاسخ: مرغی که در رژیم غذایی خود باکتری های مفیدی دارد پس از ورود باکتری های مضر به بدنش رقابت بین باکتری های مفید و مضر ایجاد می شود و اگر برنده باکتری مفید باشد تعداد باکتری های مضر کاهش می یابد و این به نفع است. از مرغ ها

ب) امروزه پروبیوتیک ها مانند ماست و پنیر باکتری های مفیدی را به برخی غذاها اضافه می کنند. با توجه به این نمودارها، این غذاها چه نقشی در سلامت انسان دارند؟
پاسخ: وجود باکتری های مفید در ماست و پنیر باعث می شود که این باکتری ها با باکتری های مضر روده رقابت کنند و کمتر به بیماری های باکتریایی روده مبتلا شویم.

پاسخ بحثی صفحه 172 علم نهم

گاهی برخی از گونه های جدید با رشد سریع و افزایش استفاده از منابع، مانع از رشد گونه های دیگر و در نتیجه کاهش تنوع زیستی می شوند. به نظر شما استفاده از گونه های عجیب و غریب، یعنی گونه هایی که به طور طبیعی در یک منطقه وجود ندارند، برای توسعه فضای سبز چه آسیبی می تواند داشته باشد و برای این امر چه مواردی باید مورد توجه قرار گیرد؟
پاسخ: گونه های جدید می توانند بیشتر با محیط سازگار شوند و گونه های بومی و قدیمی یک منطقه را از بین ببرند. مانند رویش گیاه آزولا در باتلاق انزلی که باعث از بین رفتن گیاهان دیگر می شود.

پاسخ فعالیت صفحه 172 علم نهم

تهیه و مشاهده گزارش فعالیت های انسانی که باعث کاهش تنوع زیستی می شود با مراجعه به منابع معتبر.
پاسخ: 1 گسترش شهرها، جاده ها و امکانات مختلف در دل طبیعت
2 آلودگی محیط زیست که باعث از بین رفتن زیستگاه ها و انقراض گونه های جانوری و گیاهی می شود.
3 معرفی گونه های مهاجمی که با رشد سریع و استفاده بیشتر از منابع، تنوع زیستی را کاهش می دهند.
4 شکار بی رویه و تفریحی منجر به انقراض بسیاری از موجودات شده است.
5 استفاده بی رویه از گیاهان دارویی در طبیعت منجر به انقراض بسیاری از این گیاهان شده است.

پاسخ فعالیت صفحه 173 علم نهم

تنوع زیستی در ایران به دلایل طبیعی و انسانی کاهش یافته است. برخی از گونه ها مانند سمندر لرستانی، خرس سیاه و ماهیان خاویاری در خطر انقراض قرار دارند. ماهی کرغر فقط در ایران یافت می شود. در مورد وضعیت تنوع زیستی در استانی که در آن زندگی می کنید با استناد به منابع معتبر مقاله ای بنویسید و برای حفاظت از زیستگاه های طبیعی و حیات وحش آن ها پیشنهاد دهید.
پاسخ: 1 کاهش ساخت و سازها در طبیعت (جلوگیری از جاده سازی در جنگل ابر)
2 کاهش آلودگی هوا، آب و خاک
3 کاهش شکار حیوانات و ممنوعیت شکار گونه های در حال انقراض و انجام کارهایی که باعث افزایش جمعیت گونه های در حال انقراض می شود.
4 جلوگیری از ورود حیوانات مهاجم به اکوسیستم ایران
5 جلوگیری از حیات موجودات در خطر انقراض و صدور آنها به خارج از کشور
6 بیابان زدایی و جلوگیری از قطع بی رویه درختان و کاشت و ایجاد درختان و جنگل های بومی.


تمامی اخبار به صورت تصادفی و رندومایز شده پس از بازنویسی رباتیک در این سایت منتشر شده و هیچ مسئولتی در قبال صحت آنها نداریم