چه کسی با مطالبات معلمان مخالف است؟



معلمان پس از یک دهه انتظار با تغییری در ساختار حقوق و دستمزد مواجه خواهند شد که به نوبه خود امنیت شغلی را برای یکی از مهمترین سازمان های کشور به ارمغان می آورد و از سوی دیگر می تواند دلال قدرتی برای حرکت رو به جلو باشد. تقویت سیستم های آموزشی جامعه و کیفیت. اما وقتی همه چیز لازم است، معلمان اکنون در پایان ترم هستند و برنامه های لازم را اجرا می کنند.

به گزارش شرق، طرح تراز معلمان که در نشریات عالی از جمله گزارش تحول آموزش و پرورش، نقشه جامع علمی کشور و برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته، اتاق به اتاق می رود.در اتاق های دولت و مجلس برای تقریبا یک دهه نرسید. اکنون در مقطعی در حمایت از این طرح، دوباره نارضایتی جامعه فرهنگیان به وجود آمده است، زیرا طرحی که در حال انجام است هیچ ربطی به آنچه در ابتدا بوده، ندارد. بر اساس طرح اعلامی، معلمان به طور متوسط ​​80 درصد از حقوق معلمان دانشگاه های دولتی را به صورت تک نفره دریافت خواهند کرد. اما آنچه قانونگذار اعلام کرده کمتر از این است. همین اتفاق در مورد بسیاری از معلمان در شهرهای مختلف ایران، از تهران و قم و شیراز گرفته تا یزد، ایذه، یاسوج و شوش رخ داد که به اعتراض تجمع کردند. معلمان معترض از ابتدای هفته جاری شنبه 20 آذرماه از تدریس خودداری کردند و روز بعد تجمع کردند. معترضان شعارهایی چون «آموزش تعطیل است، نمایندگان مجلس پس انداز می کنند»، «اجرای آن به صورت فردی حق مسلم است» سر دادند.

آنها درگیر سیاست و ورزش بوده اند

محمدرضا نیک نژاد، معلم و فعال صنفی معتقد است که این کارها خلاف وعده های مسئولان است: «این گونه رفتارها خلاف وعده های دولت و قوه مقننه است. ما به عنوان فرهنگیان درگیر سیاست هستیم. محمود احمدی نژاد می خواهد این ها را حذف کند. بدهی که منجر به اخراج معلمان و دانش آموزان شده است، او در سال های 84 و 85 همین کرسی را داشت. اما من پاداش یک راننده قطار 18 ساله 14 میلیون تومانی با مدرک لیسانس را دیدم. حدود شش میلیون است.”

وی ادامه داد: جلسات بعدی با رئیس برنامه و بودجه، معاون پرورشی و اجتماعی وزیر آموزش و پرورش و جماعات بی نتیجه مانده است. چند نفر آمدند و رفتند تا بالاخره اعلام شد. اما روحانی نیز مانند دولت خاتمی اجرای آن را به دولت بعدی موکول کرد. متصدی می خواست بدهی را بازپرداخت کند، اما سر و صدا مانع او شد. وی با اشاره به یکی از مهم ترین قسمت های این لایحه گفت: همین الان هم همین فاجعه را به قانون خدمات کشوری می آورند. 80 درصد از همسالان خود در مدرسه خواهند بود. اما آنها از یک عبارت فراتر نمی روند زیرا همه معلمان را با پایین ترین سطح اساتید دانشگاه، یعنی اساتید دانشگاه مقایسه می کنند. “این لایحه نیست. نتیجه این است که همه جمع شده اند.”

این پول جدید یک اسباب بازی و معلم است

ابراهیم سحرخیز، معاون سابق دبیرستان و کارشناس آموزش، بودجه جدید را برای معلمان «تفریح» توصیف کرد: بازی کردن. 13 درصد اصلا یک نرخ مرجع نیست. بودجه مصوب با بودجه عملیاتی متفاوت است. در سال 1378 بیش از 110 درصد بودجه دریافت کردیم اما یک سال بعد توان پرداخت مدرک معلمی را نداشتیم. حال چگونه می توان این استراتژی را از نظر کمی و بودجه افزایش داد، در طول سالیان گذشته مشکلات مزمنی در این منطقه وجود داشته است، به ویژه در شرایطی که آموزش و پرورش پرهزینه و اجتناب ناپذیر است، مربوط به حقوق و دستمزد. تعداد قوانین در چنین مواقعی هیچ پولی به خاطر خیر باقی نمی ماند».

سحرخیز همچنین از آموزش خوب می گوید: تبعیض خوب، برابری، جلوگیری از برنامه ریزی آموزشی و افزایش کیفیت آموزش باید هدف مأموریت باشد، اما این حوزه در پاداش معلمان خود نقش خواهد داشت. بیش از یک دهه است که هیچکس در مدارس دولتی بی حقوق خوانده نشده است. در نتیجه مدیران مجبور می شوند از جیب والدین خود کمک بگیرند. اگر کیف والدین نرسد مدرسه تعطیل می شود و سقوط خواهیم داشت. مشکل این است که آموزش و پرورش به عنوان یک بخش خصوصی یک هزینه دولتی نیست، اما سرمایه گذاری در آینده مربوط به هیچ دولتی نیست. فقر در کشور ما 12 میلیون و پول معلم تا 7 میلیون است. چگونه می توان از این معلم انتظار داشت؟

اینها ارقام زمینی است که معلمان می خواهند

محمد حبیبی، سخنگوی انجمن صنفی معلمان گفت: این چیزها برای امروز و دیروز نیست: در 9 ماه گذشته که جلسات متعدد معلمان برگزار شده است، این گروه فریاد می زند که دو جلسه مشخص دارند. موضوع اول اجرای استانداردهای استخدامی معلمان، دوم برابری حقوق و مستمری کارگران است. مطالبه البته محدود به امروز و دیروز نیست که سالهاست مورد بحث فرهنگیان و دولت های مختلف بوده است. وقتی مطالبات معلمان برآورده نشد، معلمان بلندتر از گذشته گلایه کردند. سه روز اعتراض در مدارس در اولین روز هفته شنبه و یکشنبه برگزار شد و دیروز معلمان در حدود 100 شهر ایران از ساعت 10 تا 12 تجمع کردند.

وی با اشاره به حاشیه ها گفت: این همایش کاملا مسالمت آمیز بود و اتفاق بدی نیفتاد. «تنها در یکی از این جلسات در تهران، نیروهای امنیتی گوشی تلفن همراه یکی از معلمان را توقیف کردند که در جریان مکالمه رئیس پلیس حزب با یک نگهبان منطقه قطع شد.»

حبیبی می‌گوید این ارقام بسیار پایین‌تر از خواسته معلمان است: «مشکل این است که مجلس اعتبار مورد نیاز را برای اجرای طرح نمره‌گذاری اختصاص نمی‌دهد، تعداد هدف ما ۲۵ میلیون است، اما نمایندگان مجلس از ده میلیون صحبت می‌کنند. دو و نیم به مدت شش ماه. در این صورت افزایش حقوق برای سال آینده اندک خواهد بود و درآمد به خواسته معلمان ارتباطی ندارد. اینها بهترین نرخ ها هستند. کشور، آنها فقط نماینده حداقل تعداد هستند، نه تعداد واقعی که شایسته آنهاست.» به جلسه رفت و قول داد که امیدواریم محقق شود. آنها هنوز مفاد قرارداد را امضا نکرده اند، اما نتیجه آن باید دید.

حبیبی راه حل این مشکلات را نه تدابیر امنیتی بلکه مبارزه با فساد می داند و می گوید: «دولت می گوید این مشکلات به دلیل محدودیت هاست. ببینید نارضایتی به معلمان محدود نمی شود. کارگران، پرستاران، رانندگان و بسیاری دیگر از افراد جامعه به دلیل بی پولی به خیابان ها ریخته اند. راه حل اقدامات ایمنی نیست، بلکه مبارزه با فساد سیستمی است.

آیا هیئت در کمیسیون آموزش نمی گنجد؟

در آخرین ساعت دیروز گزارش جدیدی از مجلس رسید. بر اساس این گزارش، منادی رئیس کمیسیون آموزش گفت: درصد افزایش دستمزد 45 تا 75 درصد تغییر کرد که در متن قبلی 10 تا 53 درصد بود.به گفته وی در مطلب قبلی پیش از این حداکثر محدودیت شامل 10 درصد برای رتبه معلمی، حرفه ای و استادیار تعیین شده بود. 60 میلیون و 60 هزار میلیارد حمایت برای اجرای طرح اعلامی اعلام کرده است. اما هر بار و پس از این اظهارات صدا و سیما، قالیباف به عنوان رئیس مجلس به وضوح اظهارات خود را تکذیب کرده است.

این ادعاها به حدی است که برخی ادعاها مبنی بر وجود اختلاف بین کمیسیون آموزش و روسای مجلس در ماه های اخیر شدت گرفته است. در نتیجه انتظار می رود قالیباف بار دیگر این گفته را تکذیب کند. همه اینها به دلیل کمبود بودجه برای معلمان برای کار به عنوان مربی برای نسل های آینده در شهر است، کمبود بودجه در وزارت آموزش و پرورش در سال های اخیر باعث ایجاد مشکلات زیادی در بخش آموزش شده است.

برنامه ریزی مدارس دولتی طی دو سال گذشته به دلیل بیماری کرونا بهبود قابل توجهی داشته است. در حالی که دانش آموزان مدارس بدون حقوق می توانند با پرداخت هزینه کلاس های مدرسه دوره دشوار یادگیری الکترونیکی را پشت سر بگذارند، دانش آموزان مدارس دولتی با چالش های تحصیلی مختلفی روبرو هستند. . در مورد معلمان آگاه نیز اگر این طرح به درستی اجرا نشود، وارد جلسه می شوند و می نشینند.


تمامی اخبار به صورت تصادفی و رندومایز شده پس از بازنویسی رباتیک در این سایت منتشر شده و هیچ مسئولتی در قبال صحت آنها نداریم