چه کسی قصد تغییر مصرف سوخت را دارد؟


به زودی طرحی برای دادن سوخت بیشتر از خودرو به مردم ارائه خواهد شد. اما کارشناسان از این طرح انتقاد می کنند. زیرا گفته می شود این طرح نه مصرف سوخت و نه واردات را کاهش نمی دهد بلکه تنها پیامد آن افزایش تورم است. اما سازنده این طرح کیست؟

به گزارش تجارت نیوز، معاون اقتصادی رئیس جمهور از برنامه ریزی برای بازنگری در اقتصاد سوخت خبر داد. اما این تحلیل نشان می دهد که این طرح سال 1377 زاییده فکر دانشگاه شریف و توسعه دهنده آن علی مروی بوده است.

علی مروی اقتصاددانی است که با پیچیدگی‌های نوسانات بازار سهام مقابله کرده است. سبک علی مروی و 24 اقتصاددان دیگر در همان زمان با واکنش های منفی زیادی مواجه شد.

این واکنش تا جایی پیش رفت که مروی در توییتی جداگانه درباره این نامه اظهار نظر کرد. اما تعریف آن نیز با کارشناسان بازار سرمایه موافق نیست.

اکنون شایعه شده است که حزب حاکم دانشگاه شریف قصد دارد سیاست سوخت خود را تغییر دهد. به فرمان علی مروی.

این سوال مطرح می شود که آیا این نوع تفکر تانک و این اقتصاددان، نحوه تنظیم سوخت را تغییر می دهد، آیا به اندازه ترجمه آن برای بورس هیجان انگیز است و با واکنش های منفی مواجه می شود؟

آیا تغییر قیمت سوخت مانع فروش می شود؟

موافقان تغییر سیستم سوخت برای تخصیص سوخت به مردم به جای تهیه خودرو استدلال های زیادی دارند. اولین بحث این است که سوخت به دلیل ارزان تر بودن انتقال می یابد و با افزایش قیمت سوخت و حذف سوخت، شانس پمپاژ سوخت کاهش می یابد.

فریدون اسدی، دبیر کل انجمن صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران معتقد است که این روند باعث کاهش واردات نفت نخواهد شد. وی گفت: اگر دولت واقعاً به فکر کاهش واردات سوخت باشد، این موارد باعث کاهش آن نمی شود. باید اقدامات بیشتری برای کاهش واردات سوخت انجام شود، زیرا مشخص است که این سایت‌ها و سیستم‌های مدیریتی انتقال سوخت با مدیریت صحیح آن را کاهش می‌دهند. نمی توان از چنین استراتژی برای تکان دادن افکار عمومی و تحت عنوان کاهش تجارت استفاده کرد.

استدلال دوم طرفداران این طرح این است که بهتر است به مردم سوخت بدهیم تا خودرو.

اسدی در این خصوص می گوید: هیچ برنامه ای برای سوخت رسانی به مردم در دنیا وجود ندارد و هیچ کجا یک کارخانه تجاری به خزانه ملی نمی رود. در ایران برای هر خودرو کمتر از 200 نفر خودرو دارند. در کشورهای توسعه یافته این رقم حدود 600 است. در نتیجه، مالکان خودرو از این استراتژی استقبال می کنند. اما باید این عادت بد را به شکل مناسب تری اصلاح کنیم. ما نمی توانیم 20 لیتر سوخت برای همه تامین کنیم و امیدواریم که چنین مقررات غیرقانونی مدیریت سوخت را بهبود بخشد. این پیشگویی در نهایت به افراد فشار می آورد.

اسدی تورم را یکی از بزرگ ترین خطرات سوخت انفرادی می داند: اگرچه ارز 4200 تومانی از ابتدا غیرقانونی است، اما کاهش پول 4200 تومانی عامل افزایش و همچنین ترکیب آن با کمک سوخت باعث تورم می شود. . بالا

چگونه تعدیل قیمت را اعمال کنیم؟

اما نکته مهم این است که به گفته کارشناسان دولت کمک هزاران تومانی به ازای هر لیتر سوخت است و طبق آمار پول کمک های پنهان در ایران حدود هزار و 900 میلیارد تن است، پس دولت چگونه باید تغییری در این زمینه ایجاد کند. قیمت سوخت؟

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران تاکید می کند: اصلاح قیمت نفت شیب مناسب و مستقیمی دارد و چنین تصمیمی به معنای شوک قیمت ها است نه اصلاح. این تصمیم حتی می تواند خشم عمومی را برانگیزد.

به گفته اسدی، با تغییر ترتیب سایز، 1500 تومان بنزین و بنزین از همان ارزش کسر می شود و ارزش آن 3000 تومان می شود. اکنون اسد می گوید که اگر دولت فکر می کند می تواند کسری بودجه را از این طریق پر کند، باید عواقب سیاسی آن را بپذیرد. گفت و گو در مورد سرمایه و مسائل اجتماعی هنوز این طرح را انجام نداده است.

وی گفت: اصلاح این قانون ناعادلانه نیازمند عدالت خوب سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است. شهر از نظر اقتصادی برای چنین شوک قیمتی آماده نیست.

او گفت که به جای این تغییرات می توان مصرف سوخت را کاهش داد. به عنوان مثال مصرف سوخت در خودروهای داخلی در دولت بسیار بالاست، به جای اینکه مصرف سوخت را ترویج کند، قیمت سوخت را بالا می برد که این امر مردم را عاقل تر می کند.

تابع تبدیل سوخت چیست؟

اسدی دلیل اصلی اجرای آزمایشی چنین طرحی را کسری بودجه می داند و توضیح می دهد: کار کیش و قشم مبنای جمع بندی این تصمیم در سطح کشور است. دولت می خواهد بخشی از کسری بودجه خود را از اینجا تامین کند، اما نمی تواند. زیرا قیمت سوخت واقعی در ایران بالاتر از این رقم است.

او اصرار دارد که نه شرایط اقتصادی و نه شرایط سیاسی و اجتماعی ایران حق پذیرش درآمدهای واقعی نفت را ندارد. کشور دیگر نمی تواند شوک درمانی و افزایش قیمت سوخت را بپذیرد، از سال 84 فرصت تغییرات قیمت را از دست دادیم و به جای تغییرات قیمت، درمان وحشت زدگی را آغاز کردیم. ابتدا کمک های هدفمند انجام دادیم و در سال 98 شوک دیگری به آنها وارد کردیم. چندین بار در گذشته نتایج بدی از شوک سوخت گرفته ایم، اما آن را تکرار می کنیم.


تمامی اخبار به صورت تصادفی و رندومایز شده پس از بازنویسی رباتیک در این سایت منتشر شده و هیچ مسئولتی در قبال صحت آنها نداریم